Låt torpen i Tyresta skötas av bonden på Uddby

Fredag 24 mars 2017

torpen

Förra året beslutade Tyresös kommunfullmäktige att rösta ja till Liberalernas förslag om att bygga en bro mellan Alby och Tyresta över Nyforsviken för att på så sätt skapa en ny entré till naturreservatet. Brofästet kommer att ligga nära Rundmars gård, som kommer att få en viktig roll i hur besökare uppfattar denna entré.

Nu är det dags att fortsätta utvecklingen. Tyresö kommun äger fyra små torp i Tyresta, Rundmars gård, Karlbergs torp, Grändalstorpet och Skansen och just nu genomförs en utredning om torpens framtid.

Låt torpen renoveras och förvaltas av Uddby gård

Den nya arrendatorn kan anordna kurser i kulturhistorisk byggnadsvård under renoveringen, och när den är klar kan arrendatorn hyra ut torpen veckovis till sommargäster. Under den övriga tiden av året kan föreningar nyttja torpen, exempelvis scouterna och fritidsgårdarna. Stiftelsen Tyrestaskogen undersöker just nu även möjligheten att anlägga rastplatser vid dessa torp.

– Marken runt torpen ska skötas enligt naturreservatets skötselplan, gärna av betande djur enligt skötselplanen. Vi ser positivt på att uppfylla denna plan och då kan Uddby gård ta emot sommarbetande fårbesättningar som blir utstationerade vid torpen. Tänk att få vakna upp i ett torp i ett naturreservat med betande får utanför huset, säger Mats Lindblom (L), vice kommunstyrelseordförande.

När bron är byggd blir torpen perfekta utflyktsmål för en dagsvandring med start i Alby. När Rundmars mark går in i Uddbys arrende kan den med fördel bytas mot mark som nu brukas av Uddby gård och ligger i Strandområdet. På marken i Strandområdet kan kommunen bygga en anlagd park och bostäder och på så sätt få in exploateringsintäkter som skulle kunna finansiera en fortsatt upprustning av Alby och torpen.

Thomas Sundblad– Torpen är en viktig del av Tyresös historia och det är viktigt att även i framtiden kunna visa upp både slottsmiljön och torparmiljön i vår kommun. Vår uppfattning är att dessa torp är lika viktiga som Ahlstorp och har möjlighet att bli viktiga turistattraktioner och besöksmål, både för tyresöbor och för besökare från andra kommuner, säger Thomas Sundblad (L), gruppledare i Kultur- och fritidsnämnden.

Läs den kulturhistoriska studien här

Foto: Karlbergs torp (Tyresö kommun)