Äntligen söndagsöppet på biblioteken i Tyresö

Tisdag 18 februari 2020

söndagsöppet bibliotekGoda nyheter – från och med den första mars kommer biblioteket i Tyresö centrum och biblioteket i Tyresö strand att ha söndagsöppet.

Söndagsöppet på biblioteken är något som har varit väldigt efterlängtat av många kommuninvånare och nu öppnas möjligheten till att låna böcker, ljudböcker och filmer till veckans alla dagar. Att kunna läsa tidningar och magasin även på söndagar är angeläget för många, men även att man kan få en lugn studieplats för den som behöver studera är blir ett lyft för flera.

Biblioteket i Trollbäcken är fortsatt öppet 6 dagar i veckan, precis som idag, dvs måndag-lördag. Där planeras att kunna införa ”meröppet” efter sommaren.
Thomas Sundblad

Biblioteken ska vara öppna när Tyresöborna är lediga. När Sverigedemokraterna i Tyresö vill lägga ner biblioteken i Trollbäcken och Tyresö strand, vill vi öka tillgängligheten för alla Tyresöbor. När Moderaterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet i sin budget för 2020 fullkomligt slaktade kultur- och fritidsområdets budget med 10 miljoner, så hade det betytt att vi hade varit tvungna att stänga samtliga bibliotek i kommunen. Liberalerna och Tillsammans för Tyresö accepterar inte sådana neddragningar utan vill satsa på biblioteken. De ger nämligen en fin möjlighet för barn att lära sig läsa, människor att träffas och nyanlända att integreras i det svenska samhället, säger Thomas Sundblad, (L) ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.

Biblioteket i Strand kommer fortsatt ha öppet sex dagar i veckan, men kommer att ha öppet på söndagar istället för lördagar.

Nya öppettider biblioteket i Tyresö centrum

Måndag till torsdag: 9*-19

Fredag: 9*-18

Lördag 11-15

Söndag 11-15

*mellan klockan 9 och 10 är biblioteket öppet med självbetjäning.

Nya öppettider biblioteket i Strand

Biblioteket i Strand är fortsatt öppet 6 dagar per vecka, men byter öppetdag under helgen till söndagar, för att ge alla boende i området möjlighet att besöka sitt lokala bibliotek i samband med söndagspromenaden.

Måndag och tisdag 10-17

Onsdag: 10-19

Torsdag och fredag: 10-17

Lördag: stängt

Söndag: 11-15

Biblioteket i Trollbäcken är fortsatt öppet 6 dagar i veckan

Måndag: 10-19

Tisdag till fredag: 10 -17

Lördag: 11-15

Söndag: stängt

”Avvikande söndagar” det vill säga söndagar som infaller under storhelg: om en helgdag, till exempel påskdagen, infaller på en söndag så är biblioteket stängt, men om söndagen är en ”vanlig” söndag så kommer biblioteket vara öppet.