Budgetsatsning för minskade barngrupper i förskolan

Onsdag 1 juni 2016

barn

Extra satsning för minskade barngrupper

Liberalerna gick till val på fler händer i barnomsorgen och mindre barngrupper i förskolan. Nu gör Alliansen en ordentlig satsning på förskola och grundskola med ett tillskott  på 51 miljoner kr. Av dessa får förskolan 10 miljoner kronor extra för att minska barngruppernas storlekar.

– Samtidigt som arbetet med att möta behovet av fler förskoleplatser pågår för fullt så ser vi till att infria ännu ett av våra vallöften och skjuter till 10 miljoner kronor för att minska barngruppernas storlek, alternativt öka personaltätheten. Vi vet att detta har betydelse för barns trygghet, utveckling och lärande, men också för arbetsmiljön. Vi vill försöka vända trenden med större barngrupper som pågått i drygt 30 år i svensk förskola. Tyresö ska bli en föregångskommun, säger

Anki Svensson

(M), ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

– För att Tyresös skolor ska kunna behålla och rekrytera skickliga pedagoger i den tuffa konkurrens som råder i Stockholmsregionen görs en resursförstärkning på 4 miljoner kronor. Medlen kan användas som exempelvis lönesatsning eller för kompetensutveckling. Vi gör också investeringar i förbättrad IT-infrastruktur för en modern skola. I Tyresö ska det finnas mycket goda förutsättningar att använda datorer och digital teknik i undervisningen för de lärare som vill. Mellan en del skolor råder i dag stora skillnader så en översyn av IT-stödet är viktig både för likvärdighet och utveckling, säger Anna Steele (L), vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

Totalt tillskott är 51 mkr (förskola cirka 28 mkr*1) (grundskola cirka 23 mkr*2)
*1 Minskade barngrupper/ökad personaltäthet utgör 10 mkr
*2 Resursförstärkning till grundskola, (tex lönesatsningar utgör 4 mkr)