Lyssna på de boende runt Södergården

Varför tar man inte hänsyn till synpunkterna från de närboende?

Torsdag 30 mars 2017

Vi Liberaler tycker i grunden att det är bra att vi förtätar och bygger bostäder i området kring Södergården. Byggprojektet blir i praktiken starten på en förnyelse av hela stråket utmed Vendelsövägen, från Södergården, förbi Trollbäckens centrum och ända upp till vägs ände vid Drevviken.

Man har inte lyssnat till de kringboende

Ikväll är det tänkt att fullmäktige ska besluta om antagande av den detaljplan som gör bostadsprojektet kring Södergården möjligt. Vid två tillfällen under planprocessen har vi politiker fått återkoppling på förslaget från de kringboende. Många har varit negativa till detta förslag.

antagande

Redan efter det inledande samrådet, stod det klart att de boende runt Södergården tyckte att byggplanerna var alldeles för omfattande för att passa in i området. Men trots en minskning och omarbetning av projektet, kvarstod en hel del tveksamheter även efter granskningen. De närboende är bekymrade för bland annat parkerings- och trafiksituationen i området, för närheten till den kringliggande bebyggelsen och för skuggning från de rätt så höga husen som är tänkta att byggas. Endast mindre ändringar har gjorts inför att planen skall klubbas. Ändringarna gör ingen skillnad i sak.

-Vi Liberaler anser att man inte har lyssnat på och tagit tillräcklig hänsyn till synpunkterna från de närboende och de engagerade intresseorganisationerna. Avståndet från de nya husen till de angränsande villatomterna är alldeles för litet. Fler av husen kommer att byggas mindre än 4,5 meter ifrån tomtgränsen. Det är alltså närmare än du får du får bygga en lekstuga utan din grannes medgivande, säger Mats Lindblom (L), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Vi anser också att exploateringsgraden, dvs hur mycket man bygger, generellt sett är för hög i området. Det kommer att ge parkeringsproblem! Speciellt är det låga antalet allmänna besöksparkeringar ett bekymmer. Var ska gästerna till restaurangerna i området parkera?

Planen borde göras om

södergården

I december förra året yrkade Liberalerna återremiss på Miljö- och samhällsbyggnadutskottet (vi ville alltså att planärendet skulle arbetas om). Men inget annat parti lyssnade på oss!
Ärendet gick sen vidare till kommunstyrelsen i januari  och då röstar alla partier (utom Miljöpartiet) med Liberalerna och återremissyrkandet går alltså igenom!

Men döm om vår förvåning när stadsbyggnadsförvaltningen skall presentera den omarbetade planen två månader senare – ingenting har ändrats! Vi hade verkligen förväntat oss en förändrad plan där hänsyn tagits till närboendes åsikter vad gäller exploateringsgrad, avstånd till befintlig bebyggelse, parkeringar, insyn mm. Det här väcker onekligen en hel del frågor!

Vi Liberaler kan inte acceptera att det går till så här. Därför presenterade vi ett eget förslag som tog hänsyn till kommuninvånarnas åsikter. I vårt förslag har vi minskat bygghöjden mot sidogatorna, och därmed sänkt exploateringsgraden. Vi har ökat avståndet från de nya husen till villatomterna och vi har skapat utrymme för fler besöksparkeringar. Det förslaget gick tyvärr inte igenom på kommunstyrelsen i mars. Samtliga partier utom Miljöpartiet var överens så sent som i januari 2017, men nu har man vänt 180 grader. Ett förslag som ratades då, röstas nu igenom. Detta är helt obegripligt.

Ikväll på kommunfullmäktige avgörs frågan slutgiltigt. Om övriga partier inte tar sitt förnuft till fånga står vi inför fullbordat faktum.

Bilder från Tyresö kommun