Mer fysisk aktivitet med konstgräsplan och parkourpark

Torsdag 9 juni 2016

I en växande kommun är det viktigt att skapa förutsättningar för spontanidrott. www.facebook.com/FolkpartietTyreso · tyreso@folkpartiet.se Parkour är en aktivitet som passar både killar och tjejer. Tyresö växer och nu satsar Alliansen i sin budget för 2017 på fler möjligheter till idrott och fysisk aktivitet. En parkourpark som Liberalerna i Tyresö tog initiativ till blir nu verklighet intill Skatepark 135. En efterlängtad 11-manna konstgräsplan anläggs också vid Tyresö Strand.

För ett växande Tyresö med fokus på ansvar, utveckling och hållbarhet presenterar Alliansen satsningar ur kommunplan och budget för 2017.

Inom området för fritid, så satsar Alliansen på att ge barn och unga fler och bättre förutsättningar till fysisk aktivitet och spontanidrott. Fysisk aktivitet ska aldrig behöva kräva ett medlemskap i en klubb eller förening, utan skall kunna utföras på eget initiativ, själv eller med kompisar.

– Skatepark 135 är i dag väldigt populärt både för skateboard, BMX och kickbike. Alliansen vill nu utveckla området och skapa en park även för parkour och free running. Det ger bättre förutsättningar inom den växande streetsport-genren och vi nå fler barn och unga, inte bara de som är föreningsaktiva. Förhoppningen är att bygget av Parkourparken ska vara igång redan i höst, säger Thomas Sundblad (L) och Per Lindén (KD), ledamöter i Kultur- och fritidsnämnden.

– Konstgräsplanen är ett vallöfte som vi nu går vidare med. Tillsammans med utegymmet och den befintliga 7-manna konstgräsplanen innebär 11-mannaplanen ett sammanhållet område för idrottande och träning mellan Strandskolan och Tyresö skola. Vår östra kommundel kommer härefter vara väl försedd med idrottsanläggningar, säger Kultur- och fritidsnämndens ordförande Dick Bengtson (M) och vice ordförande Anders Olsson (C).