Nu säkrar vi våra profilfritids

Tisdag 7 november 2023

På Kultur- och fritidsnämndens senaste sammanträde, den 23 oktober, så beslutades det att Tyresö kommun fortsatt ska erbjuda profilfritids.

Redan 2014 startade kommunen upp profilfritids som ett projekt för att öka barnfamiljers valfrihet när det kommer till eftermiddags- och lovaktiviteter. Det är en driftsform som riktar sig till barn mellan 9-12 år och verksamheten är unik för Tyresö kommun. Just nu finns det tre utövare som bedriver profilfritids, det är Hanviken SK, Tyresö FF och Tyresö Handboll.

Det är viktigt att barn och unga har tillgång till en meningsfull fritid. Genom att investera i en mångfald av aktiviteter skapar vi rum för social samvaro och tar ett viktigt steg mot att minska den ofrivilliga ensamheten bland unga, säger Alexander Enkvist (L), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.

En utvärdering har genomförts av kommunens tjänstemän, på begäran av Kultur- och fritidsnämnden, för att undersöka hur driftformen har fungerat unde de här snart tio åren samt att se hur profilfritids förhåller sig ekonomiskt till liknande verksamheter som exempelvis fritidshem och öppen fritidsverksamhet.

Det är glädjande att få veta att barn och ungdomar som deltar i profilfritids känner sig nöjda med verksamheten. Det är också lovande att vi når ungdomar som annars inte varit aktiva i kommunens fritidsverksamhet. Därför anser jag att vi ska fortsätta att utveckla dessa verksamheter, så att vi kan erbjuda ännu fler valmöjligheter för unga i Tyresö.

Rapporten som kom tillbaka efter utvärderingen visar att profilfritids är en välfungerande driftsform som är väldigt uppskattad av såväl barn som vårdnadshavare som deltagit i verksamheten. Kultur- och fritidsnämnden fattade därför beslut om att fortsatt upphandla profilfritids i kommunen för att säkra att verksamheten finns kvar.

Däremot ser nämnden ett behov av att satsa mer på arbetet med jämställdhet och jämlikhet bland grupperna som deltar i profilfritids.

Det är av stor vikt att vi beaktar och adresserar de utmaningar som utredningen belyser, särskilt behovet av att föreningarna tar ett mer aktivt grepp om att engagera fler flickor, för att säkerställa en mer jämställd och jämlik användargrupp.