Ny skola och äldreboende i Fornudden

Torsdag 16 mars 2017

Efter en lång debatt på det extrainsatta kommunfullmäktigemötet på onsdagen togs beslutet att anta den detaljplan för den nya skolan och äldreboendet i Fornudden

Platsbrist inom skola och äldreomsorg

Den platsbrist som råder både inom grundskolan och inom äldreomsorgen i Trollbäcken gör att beslutet om detaljplanet att den nya F-9-skolan och äldreboendet  äntligen kan komma till skott. Skolan kommer att kommer att få en kapacitet på ca 700 elever. Det nya äldreboendet som kommer att ersätta Ängsgården kommer att ha plats för ca 60 lägenheter.

En ny fullstor idrottshall i Trollbäcken kommer också att byggas. Dels för att ge främst högstadieeleverna i den kvalitet på idrottsundervisningen en fullstor hall medger, men även för att det behövs fler idrottshallar i Tyresö. Den nya idrottshallen kommer naturligtvis  föreningslivet tillgodo också.

Åsa de Mander– Skolan kommer att får en fantastisk placering vid konstgräsplanen och lekplatsen och vi säkerställer grundskoleplatser för framtiden.  Vi vill bygga en modern skola med ändamålsenliga lokaler och ämnesspecifika klassrum och skolbibliotek. En skola som är flexibel för hur årskullar kan fluktuera över tid och där  tekniken är integrerad redan från början, säger Åsa de Mander (L), vice ordförande i Barn-och utbildningsnämnden.

tony thoren– Det nya äldreboendet är välkommet i Trollbäcken. Det finns många äldre som bor i Trollbäcken och det är en social trygghet att kunna bo kvar i området när man blir äldre och behöver ett omsorgsboende, säger Tony Thorén (L), gruppledare i Socialnämnden.

Liberalerna har tidigare skrivit om att Trollbäcken behöver en ny modern skola.