Tänk efter innan ni bygger bostäder i Bäverbäcken

Måndag 22 maj 2017

bäverbäcken
Liberalerna anser inte att Bäverbäcken lämpar sig för bostadshus.
Vi vill istället att området utvecklas som företagsområde.

Bostäder i Bäverbäcksområdet har diskuterats i över tio år, utan att något har hänt i verkligheten. Flera tidigare försök till bostadsbyggande har misslyckats, men nu vill man alltså göra ett nytt försök. Liberalerna har hela tiden motsatt sig att Bäverbäcksområdet planeras för bostadsändamål.

Området är inträngt och olämpligt som boendemiljö

Bäverbäcksområdet ligger inträngt mellan golfbanan och Tyresövägen. Den bullriga miljön och bristen på utrymme gör området olämpligt som boendemiljö. Framförallt för barnfamiljer men också för andra grupper. Området riskerar också att bli avskärmat från Tyresö centrum, skolor och förskolor genom den barriär som Tyresövägen utgör.
I norra Tyresö centrum, med nästan 1000 nya bostäder, kommer det sannolikt att råda brist på förskoleplatser. Det försöker kommunen kompensera med en ny förskola vid Stimmets skola. Att i detta läge planera in ytterligare upp till 600 nya bostäder utan förskoleplatser i närområdet är oansvarigt.

För att området överhuvudtaget ska fungera som bostadsområde, måste två passager över eller under Tyresövägen byggas. En gångtunnel väster om ”golfrondellen” är nödvändig för att nå kollektivtrafiken och för att säkra skolvägen mot Stimmets skola, områdets närmaste grundskola. Men även en passage väster om T-korsningen med Bollmoravägen är nödvändig för att knyta ihop Bäverbäcksområdet med det stora planerade bostadsområdet i norra Tyresö centrum. Den senare passagen blir i så fall det naturliga gång- och cykelstråket från Bäverbäcken mot Tyresö Centrum.

Men vem ska betala för dessa dyra vägtunnlar eller broar? Det är inga kostnader som byggherrarna vill betala, den kostnaden kommer istället Tyresös skattebetalare att få stå för.

Mark för företagsetablering är en bristvara i Tyresö kommun. Successivt har företagsmark omvandlats till bostadskvarter genom åren, och den utvecklingen kommer att fortsätta. Det är i grunden inget problem, vi behöver få loss mark för nya bostäder. Men vi behöver också mark för nya företag. Men det gäller att bygga rätt saker på rätt plats. Nya företag är en lämpligare användning för det område som nu föreslås bebyggas med bostäder. Moderater och Socialdemokrater, tänk efter innan ni bygger bostäder i Bäverbäcken.

Mats Lindblom (L)
Vice ordförande i kommunstyrelsen