Alby möter Tyresta med gång- och cykelbro

Onsdag 12 oktober 2016

bro över nyforsAlby är vårt mest attraktiva friluftsområde och besökarna blir hela tiden fler. Därför har vi Liberaler drivit på för att utveckla området så att det möter Tyresöbornas förväntningar. Utbudet av spår och leder behöver förbättras så att alla känner sig välkomna, såväl sommar som vinter. Det finns också många som vill ha ett ökat utbud av aktiviteter och bättre öppettider för den service som finns i området.

Vårt till ytan största friluftsområde är ändå Tyresta naturreservat och nationalpark. Men tyvärr är det inte så lätt att ta sig dit från Alby-området.

Tillgängligt med en gång-och cykelbro

Det bästa sättet att knyta ihop Alby friluftsområde med Tyresta naturreservat och nationalpark, är att bygga en gång- och cykelbro över Nyforsviken mot Rundmars gård. Då behöver man inte längre ta den kuperade omvägen via Krusboda och Nyfors, utan kommer snabbt och enkelt ut i Tyresta.

Med en sådan bro skapas en ny huvudentré till Tyresta. Det blir en mycket tillgänglig entré som passar alla och som kan nyttjas under hela året. Denna entré blir ett bra komplement till den enda nuvarande huvudentrén i Tyresta by i Haninge. Kollektivtrafiken är ju väsentligt bättre här i Tyresö.

Med broförbindelsen över Nyforsviken, kommer också Alby att kännas större för alla besökare. Det blir plats för fler aktiviteter och möjligheterna att ta sig ut i den orörda naturen i Tyresta förbättras.

De som vill komma ut på äventyr eller bara söker stillheten, kan då enkelt söka sig iväg från från de belysta motionsspåren, de aktivitetsfyllda ängarna, och den livliga badplatsen.

Liberalernas förslag om att satsa pengar på en ny huvudentré till Tyresta naturreservat och nationalpark via en bro över Nyforsviken antogs av kommunfullmäktige före sommaren.
Om allt går som planerat, hoppas vi att denna nya entré kan öppnas inom ett par år.