Ny lösning i korsningen Bollmoravägen/Njupkärrsvägen

Torsdag 8 december 2016

bollmoravägenNär Tyresö bygger fler bostäder och kommunen får fler invånare leder det också till att det att högre krav ställs på infrastrukturen.

Den idag redan väl trafikerade korsningen Bollmoravägen/Njupkärrsvägen/Granitvägen måste helt enkelt få en bättre lösning. Med det planerade bygget i området krävs ett rejält krafttag för en lösning som är säkrare och hållbar på längre sikt. Tyresöalliansen tar nu initiativet till detta.
– Korsningen är starkt trafikerad med köproblem under vissa tider. Görs ingenting i samband med att de nya bostäderna växer fram skulle läget försämras ytterligare. Nu föregår vi detta och planerar för en trafiklösning som i stället ger en ökad framkomlighet och trafiksäkerhet, för bilister, cyklister och fotgängare, säger Fredrik Saweståhl (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Utformningen skulle kunna vara en cirkulationsplats med fem avfarter, men det finns även andra lösningar. Den planerade bebyggelsen på Bollmoraberg, i direkt närhet till korsningen vid Granitvägen, måste tas i beaktning. Här behövs en bättre och säkrare anslutning, säger Mats Lindblom (L), vice kommunstyrelseordförande.