Ett nytt styre för Tyresö

Fredag 26 oktober 2018

Mats Lindblom

Liberalernas uttalande från presskonferensen den 24/10

Vi liberaler har under hela 16 år varit en del av den Alliansmajoritet vi har vant oss vid i Tyresö. Inom ramen för Allianssamarbetet har vi liberaler hela tiden tydligt, kraftfullt och rätt så framgångsrikt drivit liberal politik. Det har gjort att vi av speciellt Moderaterna emellanåt uppfattats som oppositionen inom Alliansen, vilket vi tagit som en komplimang.

Liberalerna gjorde i Tyresö ett alldeles utmärkt val. Vi ökade med 2,2%-enheter, och vi vann därmed ett extra mandat i fullmäktige. Dessvärre gjorde Moderaterna samtidigt ett katastrofval, vilket gjorde att vi ändå tappade Alliansmajoriteten.

Därmed hamnade även Tyresö bland alla de kommuner i länet och landet där vi efter valet har en oklar parlamentarisk situation. För oss liberaler har ett fortsatt alliansstyre i minoritet aldrig varit ett alternativ. Det skulle ge Sverigedemokraterna en absolut vågmästarroll i lokalpolitiken, och det är inget vi vill medverka till. Det hade varit att svika våra väljare.

Så fort valresultat stod klart, föreslog Moderaterna att vi skulle bjuda in Miljöpartiet till samarbete med Alliansen under nästa mandatperiod. På så sätt skulle vi kunna skapa en ny majoritet i Tyresö. Det var ett alldeles utmärkt förslag som vi liberaler uppmuntrade. Vi ser inga som helst problem med att samarbeta med Miljöpartiet. Dessvärre föll inte Moderaternas erbjudande Miljöpartiet i smaken, så vi liberaler fick istället se oss om efter andra lösningar.

Vi hade redan första veckan efter valet blivit kontaktade av Anita Mattson, Socialdemokraternas oppositionsråd, som då sonderade intresset för ett blocköverskridande styre. Det blev nu aktuellt att gå vidare i dessa diskussioner, som alltså har lett till att vi står här idag.

Jag ser förutsättningarna för samarbete inom ”Tillsammans för Tyresö” som väldigt goda. Vi har en samsyn på kommunens ekonomiska situation, och vi ser att vi rätt smidigt kommer att kunna ena oss om en budget, vilket är en förutsättning för ett lyckat samarbete.

presskonferens
Mats Lindblom, (L) Anita Mattsson, (S) och Mikael Ordenius, (MP) på presskonferensen på Bio Forellen. Foto: Christoffer Holmström

I det nya styret kommer vi Liberaler att fortsätta driva liberal politik – tydligt, kraftfullt och förhoppningsvis framgångsrikt. Men vi är givetvis medvetna om att man i ett samarbete inte kan få igenom allt man önskar. Det viktigaste är att vi hela tiden har Tyresös bästa för ögonen.

Vi får nu ett minoritetsstyre. Det kan vara problematiskt i sig, men det skapar också möjligheter genom att det erbjuder fler alternativ att samverka i olika frågor. Vi kan t ex samarbeta i fullmäktige med Centerpartiet, som ju också anser sig vara ett liberalt parti, för att få en majoritet i viktiga frågor. Vi stänger heller inga dörrar till vare sig Kristdemokraterna eller Moderaterna, och det kommer säkert att hända under mandatperioden att även Vänsterpartiet eller Sverigedemokraterna kommer att rösta på det nya styrets förslag.

Överhuvudtaget är samarbete och respekt för de andra partierna, något som vi alla tre partier här idag hoppas blir ett kännetecken för det nya styret. Det är jag också övertygad om att Tyresöborna ser som något positivt.

Mats Lindblom (L)
vice kommunstyrelseordförande