Kommunalrådets julhälsning

Torsdag 21 december 2023

Vi är redan inne i julveckan, och på söndag smäller det till med både fjärde advent och julafton på samma dag! Tåget har nog gått nu för att köpa julklappar på nätet, så nu är det till att ge sig ut i julruschen och trängas om inte alla klapparna redan är inhandlade.

I lokalpolitiken avslutades det första året av mandatperioden med sammanträde i kommunfullmäktige i tisdags. Det blev lite turbulent efter valet förra året, men i dag är även Centerpartiet en etablerad del av styret i Tyresö kommun tillsammans med Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet.

För oss liberaler har några av årets viktigaste framgångar varit att få till språkundervisning, både SFI och SVA, för våra ukrainska vänner som tvingats lämna sina hem och i dag bor i Tyresö. Vi har också ingått ett partnerskap med den ukrainska kommunen Bilohorodka. Vi har redan arrangerat ett sommarkollo för ett tjugotal barn, och även fått besök av bland annat borgmästare Anton Ovsiienko.

Vi har också invigt bron över Nyforsviken, en fråga Liberalerna drivit i många år och invigt ett nytt modernt stall i Fårdala. Våra profilfritids har permanentats och liberala lokalpolitiker har fått till ett nytt samarbete mellan folkbiblioteken och skolbiblioteken som ska öka läslusten hos våra barn och ungdomar. För att nämna några av de större besluten som fattats under året.

Liberalerna tog ett stort kliv framåt i politikutvecklingen genom landsmötet som hölls den 17-19 november i Linköping. Flera motioner från medlemmar i Liberalerna i Tyresö nådde framgång. Det gällde bland annat stöd till Ukrainska flyktingar, ökat eget inflytande i livets slutskede och situationen för strömmingen i Östersjön.

Förhoppningsvis har du också sett vår tidning Tyresöliberalen som delas ut i brevlådorna. Om du mot förmodan har missat den så finns alla nummer att läsa här:

Nu tar vi julledigt, men efter nyår drar det politiska arbetet igång igen. Vi ser då fram emot ännu ett framgångsrikt år i Tyresöbornas tjänst för att göra vår kommun ännu lite bättre.

Med det sagt, vill jag önska er alla en God Jul och ett riktigt Gott Nytt År!

Mats Lindblom
Kommunalråd och gruppledare för Liberalerna i Tyresö