Tyresö kommun satsar på Tyrestaskogen och ökar bidraget

Måndag 5 februari 2024

På Kultur- och fritidsnämndens senaste sammanträde beslutade den styrande majoriteten att höja bidraget till Stiftelsen Tyrestaskogen från 250 000 kronor till 500 000 kronor per år. Tyresta naturreservat och nationalpark är en stor del av Tyresös skyddade natur och stiftelsen arbetar aktivt med att tillgängliggöra området för Tyresöborna, inte minst för våra barn och unga.

– Vi vet att många Tyresöbor uppskattar närheten till naturen, och för vissa är det till och med den största anledningen till att bo i Tyresö. Därför är det en självklarhet för oss att satsa på det rörliga friluftslivet och våra fina naturområden, säger Alexander Enkvist (L), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.

Tyresta naturreservat och nationalpark förvaltas av Stiftelsen Tyrestaskogen. Förvaltningen är tänkt att finansieras av avkastningen på det stiftelsekapital som avsattes av Stockholms stad, Haninge kommun och Tyresö kommun vid nationalparkens bildande 1993. Dessvärre räcker inte dessa pengar till för driften av Tyresta. Därför får man också årliga anslag från Naturvårdsverket, samt driftsbidrag från alla tre kommuner.

Då anslagen från Naturvårdsverket minskat, har nu istället Tyresö kommun, tillsammans med Haninge och Stockholm, beslutat att höja det årliga driftsbidraget. Det säkerställer att nationalparken kan fortsätta att drivas och utvecklas.

Under pandemin uppstod en stor efterfrågan på möjligheten att kunna ta sig ut i naturen. I Tyresta registrerades cirka 1,4 miljoner besökare per år, varav cirka 350 000 var Tyresöbor. Med hjälp av det ökade bidraget kommer stiftelsen nu kunna fortsätta att utveckla sin verksamhet för att bibehålla en hög standard och god tillgänglighet för alla besökare, samt växla upp sitt arbete för att öka den biologiska mångfalden.