Liberalerna i opposition

Måndag 22 april 2024

Den 9 april kom beskedet att Socialdemokraterna lämnar styret i Tyresö med ambitionen att bilda ett nytt styre tillsammans med Moderaterna. Det innebär att samarbetet mellan Socialdemokraterna, Liberalerna, Miljöpartiet och Centerpartiet spricker och att vi nu går i opposition.

Trots Socialdemokraternas svaga ledarskap, har vi liberaler ända sedan valet 2018 gjort vårt bästa för att samarbetet med dem ska fungera. Vi har under dessa sex år lyckats få ordning på kommunens ekonomi, drivit en varsam byggpolitik och satsat på kvalitet i skola och omsorg och ett rikt föreningsliv.

Socialdemokraterna påstår att Liberalerna har varit svåra att samarbeta med, och att det nu kommer bli enklare för dem att få igenom socialdemokratisk politik tillsammans med Moderaterna. Det är upp till var och en att göra sin egen analys av det påståendet!

Vi liberaler har alltid, under de 26 åren vi suttit i styret, stått upp för vår politik och förvaltat det mandat Tyresöborna gett oss. Oavsett vilka vi har samarbetat med har vi alltid varit lösningsorienterade och sökt kompromisser som kan accepteras av våra samarbetspartier.

En röst på Liberalerna kommer alltid att vara en röst på mer frihet för individen, för ett varsamt byggande i Tyresö, en skola i toppklass och en äldreomsorg med guldkant.