Lokal demokrati värd att försvara.

Fredag 9 mars 2018

Undrar du också var världen är på väg ibland? Med Trump, Putin och andra nationalister som brer ut sig i världen och Sverige med sin intolerans och populism? Liberaler har i alla tider tagit strid för kunskap, öppenhet och varje människas möjligheter och frihet. Idéer som nu är viktigare än någonsin.

Flera undersökningar visar att allt färre anser att lokal demokrati är viktigt. Allt fler tycker att ett fåtal starka ledare ska bestämma över oss andra. Vi liberaler har alltid kämpat för allas rätt att uttrycka sin vilja i fria val. Det är en grundläggande och oerhört viktig rättighet att få uttrycka sin mening utan risk för hot och trakasserier av olika slag. Då populister och antidemokrater har haft stark medvind under 2010-talet anser Liberalerna att det är ännu viktigare att kämpa för och försvara vår lokala demokrati.

Du ska alltid kunna uttrycka dina åsikter.

Du har alltid rätt till dina åsikter och du ska alltid kunna uttrycka dem. Tack vare Tyresöinitiativet kan du, oavsett om du vill engagera dig politiskt eller inte, ge ditt stöd till de liberala idéerna, eller lansera egna förslag. Tyresöinitiativet lanserades i början av 2017 och är en e-tjänst som Liberalerna helhjärtat står bakom. Ett initiativ där du som bor eller jobbar i Tyresö kan lämna förslag på förbättringar i vår kommun. Och det har givit resultat. Några förslag som kommuninvånare har lämnat har redan påbörjats eller genomförts. Ett exempel är konstgräsplanen vid Breviks skola, ett annat är trådlösa nätverk på äldreboenden. En hundrastgård vid Fornuddsparken är också ett förslag som har kommit in.

– Vi liberaler vill se ett program för demokratiprao i skolan. Våra ungdomar ska få möjlighet att vara med och se hur kommunen styrs i praktiken. Hur demokratiska beslut fattas och genomförs, säger Martin Skjöldebrand, gruppledare i Beredningen för medborgardialog och mångfald för Liberalerna

Frihet är att få tycka vad du vill. Frihet är att få göra din röst hörd och frihet är värt att försvara.
Har du bra idéer för Tyresös framtid? Lämna ditt förslag du också på: servicecenter.tyreso.se/medborgarportal