Fler träffpunkter för seniorer

Fredag 9 februari 2018

I Tyresö finns ett rikt föreningsliv för seniorer. Men mycket kan bli mer och Alliansen ser nu över hur fler aktiviteter skulle kunna skapas. Detta för att motverka ensamhet och bidra till en mer aktiv fritid och socialt liv längre upp i åren.

Vid kommunstyrelsen den 6 februari beslutade Alliansen att gå vidare med att 2018 starta en träffpunktsverksamhet för seniorer i samverkan med någon extern aktör. Detta tillmötesgår önskemål som funnits från seniorföreningar i kommunen.

Alliansen beslutade också att kommunen löpande ska sammanställa och marknadsföra det samlade breda utbudet av aktiviteter riktade till seniorer.

– Vi vill ge seniorer och deras anhöriga bättre möjligheter till social samvaro, upplevelser, stimulerande aktiviteter och förhoppningsvis nya vänner. Det ska vara lätt och trevligt att vara senior i Tyresö och det ska alltid finnas saker att engagera sig i för den som vill, säger kommunstyrelsens vice ordförande Mats Lindblom (L) i en gemensam kommentar.

-För Alliansen är det viktigt att bredda utbudet av aktiviteter för seniorer och också att det görs i nära samverkan med föreningar eller privata aktörer inom till exempel hemtjänsten. Ingen ska behöva vara ensam i vårt Tyresö, säger kommunstyrelsens ordförande Fredrik Saweståhl (M)

Photo credit