Ny bygger vi ny skola vid Njupkärr

Måndag 20 december 2021

Nu har beslut äntligen tagits om att Njupkärr får en helt ny grundskola. Skolan kommer att ha plats för 450-550 elever i årskurs F-6.  Skolan är idag väldigt sliten och efter noggranna analyser har man kommit fram till att den inte är värd att renovera då den är väldigt nedgången, men heller inte så modern att den är anpassad efter dagens krav på en modern och funktionell skola. Eftersom det  även finns ett öka behov av grundskoleplatser i centrumområdet kommer således skolan att rivas och en helt ny, modern, och ändamålsenlig skola att byggas upp.

Under tiden som rivning och nybyggnation av skolan sker kommer Njupkärrs elever och personal att få gå i en tillfällig paviljongskola som kommer att sättas upp vid Wättinge gårdsväg nedanför Tyresö gymnasium. Med en tillfällig paviljongskola kommer inga elever att behöva lämna varken kompisar eller lärare då hela verksamheten flyttar ihop tillsammans. Allt för att flytten ska bli trygg och skolverksamheten ska kunna flyta på som vanligt.

Den nya skolan kommer också att bli något större än den nuvarande som idag rymmer ca 300 elever. Anledningen är att vi behöver utöka antalet grundskoleplatser och att det behövs fler grupprum för undervisning i mindre sammanhang.

– Äntligen kommer vi att kunna bygga en ny fin skola i Njupkärr. Dagens skola är väldigt sliten och jag vet att både  både elever och personal har sett fram emot detta, säger Åsa de Mander, vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Läs mer i  förstudien här