Trollbäcken behöver en modern skola

Därför vill Liberalerna bygga nytt i Fornudden

Onsdag 3 februari 2016

skola fornuddenDet råder brist på grundskoleplatser i Trollbäcken, och situationen kommer inte att ändras under åren som följer. Därför behöver vi utöka skolans kapacitet i Trollbäcken, om inte våra barn i denna del av kommunen ska tvingas skolpendla långa sträckor. Vi liberaler tycker inte att det är rimligt. Trollbäcken är en stor kommundel som bör kunna ge medborgarna det mesta av kommunal service i närområdet. Och definitivt gäller det platser i grundskolan.

En ny skola i kanten av Fornuddsparken ger många långsiktiga fördelar:

• Behovet av grundskoleplatser i Trollbäcken uppfylls under överskådlig framtid.
  • Vi får en ny, fräsch och framtidssäker skola, i moderna och ändamålsenliga lokaler.
  • Skolan blir komplett utrustad med alla utbildningslokaler för exempelvis slöjd, teknik och laborationer som krävs i undervisningen
  • Skolan får ett fantastiskt fint läge vid en redan existerande konstgräsplan och lekpark.
  • Skolan får en ny fullstor idrottshall, som även kommer vårt rika föreningsliv till del.
  • Skolan blir en dynamisk och utvecklande arbetsplats för många av kommunens alla kompetenta lärare och annan personal.

Idag finns två skolor i Trollbäcken – Fornuddens skola och Sofiebergsskolan. Den sammanlagda kapaciteten är dock för liten. Fornuddens skola har kraftiga renoveringsbehov och Sofiebergskolan behöver ett nytt kök. Det senare kommer att åtgärdas, och givetvis kommer Sofiebergsskolan därmed även i fortsättningen vara en del av skolutbudet i Trollbäcken, även om kapaciteten där rimligen inte kan utökas nämnvärt.

Rent tekniskt kan Fornuddens skola renoveras och byggas ut. Kapaciteten kan utökas, men inte tillräckligt. Om några år skulle vi stå inför samma problematik igen. Dessutom anser vi liberaler att slutresultatet sannolikt inte blir tillräckligt bra, vare sig som skolmiljö eller arbetsplats. Om lärare och elever kunde ställa samma krav på en arbetsplats som exempelvis kontorsarbetande tjänstemän i näringslivet, skulle ingen ens överväga att renovera eller bygga om lokaler i samma skick som de i Fornuddens skola. Menar vi allvar med att satsa på läraryrket, måste vi lyfta inte bara lönerna, utan också fokusera på arbetsmiljön. Bra lokaler är en mycket viktig del av arbetsmiljön.

En annan viktigt aspekt att tänka på är att vi genom att bygga en ny skola på annan plats, undviker den stora problematiken med att bygga om och bygga ut en skola där verksamheten pågår för fullt. Det är inte en särskilt attraktiv lösning att låta våra barn gå i skolan i en byggarbetsplats, i tillfälliga lokaler eller bussas till andra skolor under två års tid. Det är något vi liberaler inte vill utsätta vare sig barnen eller deras föräldrar för.

Om det bara vore för dessa fördelar, skulle detta beslut vara mycket enkelt att fatta. Men det finns förstås också både risker och nackdelar med en förändring av denna kaliber.

En oro som hörts i debatten är risken att trafiksituationen kommer att förvärras. En allmän tendens verkar vara att allt fler barn både lämnas och hämtas på skolan med bil. Detta problem löses inte heller genom att bygga om den gamla skolan. Trafiksituationen i närområdet måste hanteras, men det är knappast något radikalt ökande problem i och med den nya skolan. Nytillskottet av elever till skolan kommer ju främst att bestå av högstadieelever, som vanligen föredra att ta sig till och från skolan på egen hand.

Fornuddens nya skola kommer att ligga endast 400 meter från Tyresö kommuns näst viktigaste centralpunkt och buss-hub – Trollbäckens Centrum. Här kan man nå alla destinationer som överhuvudtaget går att nå med buss i närområdet. Det är inga dåliga förutsättningar för en skola! Det går förstås också smidigt att svänga av från Gudöbroleden för att lämna eller hämta barn,  istället för att köra ändå fram till skolentrén.

En nackdel är förstås att en liten del av Fornuddsparken tas i anspråk för den nya skolan. Men hur stor nackdel är detta egentligen, om vi ser på vad som finns där idag? Ängsgården ligger redan där, men skall rivas. Den platsen behövs för en fullstor idrottshall – så det går väl ungefär på ett ut, även om dessa hallar sällan blir särskilt vackra byggnader. Men en modern skola behöver en idrottshall. I övrigt finns där några boulebanor, en grusparkering och ett par gräsytor som är kraftigt avskurna av konstgräsplanen från den egentliga parken. Marken är alltså redan delvis ianspråktagen, men utnyttjandegraden är ju väldigt låg. Boulebanorna går att flytta, och parkeringsplatser kommer förstås ändå att behövas vid skolan. Det är alltså delar av gräsytorna som vi tvingas avstå. Men öppna ytor finns det ändå mycket av i resten av parken. Vi liberaler tycker att detta är en liten uppoffring, jämfört med allt det positiva vi skapar för våra barn.

Som vid alla byggprojekt, är det alltid några enskilda invånare som kommer i kläm. Några får sina siktlinjer mot Drevviken förändrade, andra får nya byggnader nära sina villatomter. Det är inte kul för den enskilde när detta inträffar, men är oundvikligt om vi ska kunna utveckla och underhålla våra bostadsområden för att möta framtidens behov.

Sammantaget tycker vi liberaler att idén med en ny skola i kanten av Fornuddsparken är en bra lösning. Vi får en ny skola som kommer att göra Trollbäcken än mer attraktivt, och som kommer att bidrag till att uppfylla behovet av grundskoleplatser i kommunen under överskådlig tid. Nackdelar finns, men de är relativt få och små.

Mats Lindblom
Mats Lindblom, (L)
Kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen