Första spadtaget i Tyresös nya stadsdel

Start för Norra Tyresö centrum

Måndag 21 mars 2016

norra tyresö centrumUnder måndagen togs det första spadtaget i den nya stadsdelen Norra Tyresö centrum.

I slutet av mars månad startar man med etapp 1, där ledningar för el och fjärrvärme skall läggas ner, och en gatustruktur tar form. I höst påbörjas byggstarten för cirka 200 bostäder, varav drygt 100 hyresrätter. Byggherrar är Botrygg, Riksbyggen och Småa.

– Det känns väldigt spännande att vi nu påbörjar byggandet av Norra Tyresö centrum. En helt ny stadsdel tar form, säger Mats Lindblom (L), vice kommunstyrelseordförande i Tyresö.

En ny stadsdel kräver också nya namn på gator och torg. En namnberedning bestående av tjänstemän och politiker har arbetat med namnsättningen sedan försommaren 2015. Namnberedningens förslag gick igenom på Byggnadsnämnden i mars. Åsa de Mander (L) har suttit med i namnberedningen för den nya stadsdelen.

Åsa de Mander– Det har ju varit otroligt roligt och hedersamt att sitta med i namnberedningen för Tyresös nya stadsdel. Vi hade ju fler olika teman att arbeta med initialt, men vi landade i temat vatten i slutändan. Vattendroppsgränd, Rimfrostgränd och Regnbågsgatan är väldigt vackra och poetiska namn tycker jag. Jag ser fram emot att se norra Tyresö centrum växa fram, säger hon.

namn Tyresö centrum