Tyresö satsar på integration

Tisdag 5 april 2016

integration fotbollSom alla andra kommuner står Tyresö inför utmaningen att integrera nyanlända flyktingar. Alliansen i Kultur- och fritidsnämnden avsätter därför öronmärkta pengar till aktiviteter, främst till barn och unga för att främja en god integration

Ett projekt har redan fått ekonomiskt stöd. Ett gemensamt korplag i fotboll har anmälts av ett gäng svenska killar som hjälper nyanlända med plugg och läxläsning.
Thomas Sundblad
– Att slussa in nyanlända i det svenska föreningslivet bidrar både till nya kontaktytor, naturlig språkträning och förståelse för det svenska samhället. I många av de länder som våra nyanlända kommer ifrån finns inte traditionen att jobba tillsammans i föreningsform för en meningsfull fritid, säger Thomas Sundblad, gruppledare för Liberalerna i Kultur-och fritidsnämnden.

– Alla måste hjälpa till för att klara den stora utmaningen, säger Dick Bengtson (M), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden. Våra medel är främst avsedda för att stödja integrationsprojekt initierat av föreningslivet i Tyresö.

Projektbidragen kan sökas av privatpersoner i Tyresö som har bra idéer för integration, men är i första hand avsedda för föreningar som är inriktade på barn och unga.

Tidningen Mitt i Tyresö skriver om detta projekt också.