Snart grönt ljus för Tyresös parkourpark

Tisdag 26 april 2016

parkourIgår tog Kultur- och fritidsnämnden beslut om att finansiera den tänkta parkourparken i Tyresö med lokalisering vid Skate 135. Idén och initiativet till att anlägga en parkourpark i Tyresö kom från Liberalerna för ett år sedan via Thomas Sundblad som först skrev en insändare i Mitt i Tyresö som blev uppmärksammad och vi fick många samtal och positiva kommentarer från utövare och föräldrar.

Thomas Sundblad– Det är en satsning på spontanidrott och ett försök att få barn och ungdomar som kanske inte vill vara med i en förening att röra på sig mer säger Thomas Sundblad (L).

Liberalerna har drivit frågan om parkourpark i Kultur- och fritidsnämnden med framgång och det enda hindret kvar nu, är att Stockholms idrottsförbund lämnar ett ekonomiskt bidrag för byggandet av parken via Idrottslyftet.

– Stockholms idrottsförbund är positiva till förslaget och sagt sig villiga att delfinansiera parken de ser stor potential i att bygga något som kommer blir Stockholms största parkourpark säger Thomas Sundblad (L).

Tjänstemännen och parkourföreningarna har lagt ner ett stort jobb på att utreda parkens utformning så den attraherar både killar och tjejer och den första skissen ser lovanade ut. Parkourparken kommer förhoppningsvis locka många utövare från hela länet och blir parken populär finns möjligheter att fortsätta utveckla parken med en klättersvamp för bouldering och en sk OCR*/hinderbana (en typ av militär femkampsbana) Något som tjänstemännen inom stadsbyggnadsförvaltningen listat som en prioritet för utvecklingen av Wättingestråket.

– Det är bra att nu ha detta beslut på plats och snart är hela finansieringen i hamn vilket gör att en rimlig tidsplan är att parken invigs nästa sommar, säger Thomas Sundblad (L).

*Obstacle Course Racing

Tidningen Mitt i Tyresö har skrivit om planerna på parkour tidigare.