Tyresös skolor uppåt i ranking

Onsdag 4 maj 2016

barnDet är mycket roligt att kunna konstatera att Tyresö kommuns grundskolors resultat i SKL:s Öppna jämförelser har gått upp från plats 113 till 49 i nationell ranking. I länet ligger Tyresö nu på plats 8.

Jag kommer att tänka på att man implementerar formativa bedömningar i skolorna. Det innebär att lärare arbetar för att anpassa inlärningen för varje individ genom kontinuerliga samtal och återkoppling. Det förutsätter förstås att lärare och elev har möjlighet till den tid som behövs för att arbeta på det sättet. Liberalerna anser att det kommer till stånd genom gott ledarskap, god arbetsmiljö och konkurrensmässiga löner/lönespridning.

I Öppna jämförelser nämns Nybro som en förebild. Där ser eleverna positivt på skolan år efter år, Nybro är den enda kommun som funnits med bland de tjugo bästa kommunerna i fem år. Jag tycker att det är intressant att få ta del av exempel på varför.

För att få elevernas bild frågade Lärande- och kul­turförvaltningen i Nybro ett av elevråden vad de trodde de positiva resultaten beror på. Elevrådet samlade i sin tur in svar från eleverna som bland annat lyfte fram: ”Vi har utvärderingar i slutet av varje arbetsom­råde där vi får vara med och tycka till hur man ska arbeta med nästa arbetsområde”. ”Varierande arbetssätt som gör att man blir motiverad”.

”Lärarna är bra för de ger oss stort inflytande och vågar prova nya vägar som är intressanta”.
”Lärarna hjälper en framåt och man blir ’pushad’ vilket gör att man vill lära sig mer”.
”Uppgifterna får oss att tänka mer själva, vi får led­trådar som gör att man blir nyfiken att veta mer”. ”Det finns många gånger möjligheter att söka egen kunskap vilket gör att man blir mer nyfiken”.

Delaktighet och erkänsla för varje elevs förmåga och inlärningsprocess är viktiga för att alla ska nå sina mål. Tyresö är en kommun som har mycket bra skolor. Jag vill tacka dem alla för så framgångsrika resultat!

Anna SteeleAnna Steele (L) Vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden