vårdanställda C3L

Kommunens vuxenutbildning, C3L startar svenska för vårdanställda - SFV

Fredag 9 april 2021

vårdanställda C3L

Kommunens vuxenutbildning, C3L startar svenska för vårdanställda – ett uppdrag man fått av Länsstyrelsen. Utbildningen riktar sig till nyanlända som har har vårdutbildning från sina hemländer och behöver komplettera sin utbildning för att arbeta i Sverige.

Sverige har idag ett stort behov av utbildad personal inom vård och omsorg och den här utbildningen – svenska för vårdutbildade – SFV, möjliggör att fler med utbildning inom vårdyrken från sina hemländer kan arbeta inom sin profession i Sverige.

Agneta Hansson, vice orförande i Gymnasie- och vuxenutbildningsnämdnen– Jag är väldigt glad över att vi startar upp utbildningar för vårdpersonal i Tyresö. Vi bidrar på detta sätt med kompetensförsörjning inom vården samtidigt som vi främjar etablering av nyanlända, säger Agneta Hansson (L), vice ordförande i Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

Utbildningen startar den den 22 april i år och man startar upp fyra kurser.  Läs mer om utbildningen här