Varför en nordlig huvudentré till Tyresta Nationalpark?

Eller varför en gång- och cykelbro över Nyforsviken?

Fredag 15 februari 2019

bro över nyfors

I kommunfullmäktige i juni 2016 beslutades att investera  9,2 miljoner kronor för att skapa en nordlig huvudentré till Tyresta nationalpark i Alby friluftsområde via en gång- och cykelbro över Nyforsviken mot Rundmars gård på Tyrestasidan. Därmed var beslutet äntligen fattat att skapa den huvudentré till Tyresta naturreservat och nationalpark som Tyresöborna så väl förtjänar. Denna entré blir också för regionala besökare ett mycket stark komplement till den enda nuvarande huvudentrén i Haninge. Kollektivtrafiken är väsentligt bättre här i Tyresö än i Tyresta by.

• En tillgänglig och vacker ny entré med större serviceutbud, tex café och Naturum.
  • Möjligheter att ta del av stora statliga satsningar på våra nationalparksentréer, som gynnar hela Alby.
  • Albyområdet blir ”större” då fler naturområden blir tillgängliga i direkt anslutning till vårt mest välbesökta friluftsområde
  • Torpen, Karlberg, Grändalen och Skansen och Rundmar kan förvaltas av Uddby gårds arrendator och användas av både föreningar och privatpersoner.
  • Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, Stiftelsen Tyrestaskogen, Naturskyddsföreningen, Scouterna, mfl är väldigt positivt inställda till den nya entrén

Attraktiva Alby
Alby är vårt mest attraktiva friluftsområde och besökarna blir hela tiden fler i takt med att kommunen växer. Därför har Liberalerna drivit på för att utveckla området så att det möter Tyresöbornas förväntningar. Utbudet av spår och leder behöver förbättras så att alla känner sig välkomna, såväl sommar som vinter. Det finns också många som vill ha ett ökat utbud av aktiviteter och bättre öppettider för den service som finns i området.

Många är eniga – en gång- och cykelbro bör byggas
Vårt till ytan största friluftsområde är ändå Tyresta naturreservat och nationalpark. Men tyvärr är det inte så lätt att ta sig dit från Albyområdet. Det bästa sättet att knyta ihop Alby friluftsområde med Tyresta naturreservat och nationalpark, är att bygga en bro över Nyforsviken. Det har vi liberaler påpekat sedan många år tillbaka. Våra åsikter får starkt stöd av alla de utredningar om detta som kommunen medverkat i. För tre år sedan tittade stadsbyggnadsförvaltningen på detta, dessförinnan förstudien Attraktiva Alby, och lite drygt tio år tillbaka gjorde dåvarande samhällsbyggnadsförvaltningen en gemensam studie tillsammans med Stiftelsen Tyrestaskogen och White arkitekter. Alla utredningar har kommit fram till samma slutsats – rätt beslut är att bygga bron över Nyforsviken!

en Ny nordlig Vacker och tillgänglig huvudentré
I den nya förvaltningsplanen för Tyrestaskogen, föreslås också denna bro som ett sätt att möjliggöra en nordlig huvudentré till nationalparken. Med denna nya entré på plats, behöver man inte längre ta den kuperade omvägen via Krusboda och Nyfors, utan man kommer snabbt och enkelt ut i Tyresta. Det blir en mycket tillgänglig entré som passar alla och som kan nyttjas under hela året. Med broförbindelsen över Nyforsviken, kommer också Alby att kännas större för alla besökare. Det blir plats för fler aktiviteter i Alby då möjligheterna att ta sig ut i den orörda naturen i Tyresta förbättras dramatiskt. De som vill komma ut på äventyr eller bara söker stillheten, kan enkelt söka sig iväg från de belysta motionsspåren, de aktivitetsfyllda ängarna, och den livliga badplatsen. Det skapas också en ny rundvandringsmöjlighet runt Nyforsviken från Alby via Wättingeströmmen som helt saknar motsvarighet idag.

En utveckling för torpen i Tyresta
En bro ger även möjlighet att lättare hävda de öppna markerna kring Rundmars gård, som då kan nyttjas för driften av Uddby gård. Med en bro skapas också nya möjligheter att både bevara och tillgängliggöra de gamla torp som ligger i Tyresta, alltså Rundmar, Karlberg, Skansen och Grändalen. Torpen kan med fördel förvaltas av arrendatorn i Uddby. Man kan  tex anordna kurser i kulturhistorisk byggnadsvård under renoveringen, och sedan arrendatorn hyra ut torpen veckovis till sommargäster. Under den övriga tiden av året kan föreningar nyttja torpen, exempelvis scouterna och fritidsgårdarna.

Betande djur är en viktig del av ett levande landsbygdslandskap. Betesgång håller landskapet öppet och främjar biologisk mångfald genom att växter, insekter, fjärilar och fåglar ökar. En modern fäbbodturism med kultur och naturvård helt enkelt.

Alby friluftsområde som riksintresse
Alby friluftsområde är ett viktigt område inte bara för Tyresöborna. Besökarna från den ständigt växande storstadsregionen blir också fler. En bekräftelse på det är att Alby för några år sedan blev uppgraderat till område med riksintresse för det rörliga friluftslivet. Med en nordlig huvudentré till Tyresta på plats i Alby, finns det också all anledning för statliga Naturvårdsverket att lägga pengar  på denna entré.

Statliga satsningar kommer hela Alby till gagn
Under de senaste åren har staten satsat ca 30 miljoner kronor i Tyresta by som en del av sin långsiktiga satsning på entréerna till Sveriges nationalparker. Det här är pengar som även skulle kunnat komma Alby och Tyresö till del, om nationalparksentrén hade funnits på plats i ett tidigare skede. Men det finns alla möjligheter att vi istället framöver kan få ta del av statliga satsningar. En möjlighet som redan diskuteras är att sätta upp ett Naturum, (liknande det som finns i Tyresta by),  i Alby, med temat storstadsnära natur. Ett Naturum i Alby har potential att bli Sveriges mest besökta, tack vare närheten till och de utmärkta kommunikationerna in mot vår huvudstad.

Bortsett från alla möjligheterna med framtida statliga satsningar och vårt regionala och nationella ansvar att tillgängliggöra den nationalskatt som Tyresta utgör, finns det ändå mycket goda argument för denna investering för framtiden i det rörliga friluftslivet i kommunen. Med en ökande befolkning i kommunen och därmed ökande belastning och förväntningar på Alby friluftsområde ser vi redan idag en del intressekonflikter redan idag.

Nyrenoverade motionsspår riskerar att ridas sönder av hästar. Då behövs nya ridstigar, som kommer att anläggas i stråk där säkert många är vana att ta sina skogspromenader. Många invånare vill kunna vandra och jogga oavsett årstid, vilket gör det trångt att spåra skidspår. Och med mildare vintrar bär Albysjön allt kortare tid och utgör en riskfaktor på vårvintern. Vi har också relativt nya företeelser, t ex mountainbike, discgolf och utegym, som också behöver beredas plats. Genom att erbjuda en enkel, nära och tillgänglig väg ut i det orörda och stillsamma Tyrestaområdet, direkt från Alby, kan många av intressekonflikterna lösas. Det kommer att finnas plats för fler rekreationsmöjligheter helt enkelt.

Kommunen utlyser arkitekttävling
Stadsbyggnadsförvaltningen har presenterat ett genialt förslag om att utlysa en arkitekttävling om utformningen av denna bro och nationalparksentré. Beslutet att genomföra tävlingen är redan fattat, och vi kommer härigenom att både spara pengar och säkerställa att utformningen får högsta kvalitet ur alla aspekter genom det fantastiska urval av idéer som vi kommer att få ta del av. Förhoppningsvis kan vi Tyresöbor om bara ett par år vandra över bron och samtidigt njuta av utsikten över Albysjön från en ny position på vår väg ut i Tyresta en solig vårsöndag.