Alby utvecklas och förändras

Torsdag 11 januari 2018

AlbyAlby är vårt mest attraktiva friluftsområde och besökarna blir hela tiden fler. Därför har vi Liberaler drivit på för att utveckla
området så att det möter Tyresöbornas förväntningar. Det har byggts ett nytt större utegym, diskgolfbanan har fått ett ansiktslyft och de nyanlagda groddammarna lockar både förskolebarn och vuxna intresserade. Uddby gårds nya arrendator har utvecklat gården med visningshagar, varsam upprustning av byggnaderna och ett nytt fint café. Badplatsen har upprustats med nya fina bord till matsäcken och nu kan personer med funktionsnedsättning lättare ta sig ett bad då rampen ned i vattnet har flyttats. Det uppskattade elljusspåret i Alby kommer att få nya moderna och energisnåla LED-lampor. Bra för miljön och ger bättre belysning.

Liberalerna vill mer i Alby

Liberalerna vill fortsätta utveckla Alby och har länge drivit frågan om en gång- och cykelbro mellan Alby och Tyresta. Nu blir bron
verklighet och kommer att skapa en ny huvudentré till Tyresta som blir tillgänglig, passar alla och som kan nyttjas under hela året.
Vi vill att kommunens torp; Rundmars gård, Karlbergs torp, Grändalstorpet och Skansen, sköts och upprustas av Uddby
gårds arrendator. Kurser i kulturhistorisk byggnadsvård kan hållas under renoveringen och när de är färdiga kan de hyras ut till sommargäster som kan vakna upp i ett torp med storslagen natur runtomkring och kanske betande får utanför.
Övrig tid kan torpen användas som raststugor eller hyras ut för övernattningar av Tyresös aktiva föreningsliv, tex scouterna och
orienteringsklubbarna.

Har du något förslag på hur vi ska utveckla Alby ytterligare? Tveka inte att kontakta oss i Liberalerna. Vi lyssnar gärna på ditt förslag hur vi ska utveckla och göra Alby till något ännu bättre – för dig som Tyresöbo, eller för våra besökare.

Kontakta gärna Thomas Sundblad som är gruppledare för Liberalerna i Kultur- och fritidsnämnden om du har idéer för Alby.