Ett första spadtag för Fornuddens nya skola

Fornuddens skola
Illustration: Tengbom

Ett första spadtag för Fornuddens nya skola

Idag var det alltså dags. Ett första spadtag för Fornuddens nya skola. En helt ny F-9-skola i  Trollbäcken som Liberalerna var med och tog beslut om för snart tre år sedan och som vi verkligen har sett fram emot. Skolan ska ersätta den befintliga Fornuddens skola som idag har för liten kapacitet. Skolan kommer att ge rum för ca 750 elever med fyra parallellklasser i årskurs F-3 samt tre parallellklasser i årskurs 4-9. Byggnaden får tre våningar och på taket kommer solpaneler att installeras för en energieffektiv drift. Skolan beräknas vara klar våren 2021, och under hösten samma år kommer de första eleverna att välkomnas efter sommarlovet till sin nya skola.

Fornuddens skola Åsa de Mander Mats Lindblom tyresö
Mats Lindblom och Åsa de Mander vid spadtaget av Fornuddens nya skola. Foto: Hampus Rubaszkin

Nu äntligen är det dags för att Tyresö ska får en ny fin skola i hjärtat av Trollbäcken. Det råder brist på grundskoleplatser i Trollbäcken och nu kan vi äntligen tillgodose behovet. När den nya fina skolan finns på plats, kommer det också att frigöra plats på Kumla skola som är i behov av renovering, säger Åsa de Mander (L), vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

Jag ser fram emot att se den färdiga skolan på plats under våren 2021. Fornuddens nya skola kommer att ge elever och personal en fantastisk arbetsmiljö både inomhus och utomhus, i nya moderna och ändamålsenliga lokaler. Vi bygger nu en hållbar skolbyggnad i en framåtlutad kommun som ser grundskolan som ett av de viktigaste verksamhetsområdena, säger Mats Lindblom (L), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Intill den nya skolan byggs också en fullstor idrottshall. Mer plats för idrott ger inte bara skolans elever bättre förutsättningar till fysisk aktivitet, utan kommer självklart också föreningslivet tillgodo.

Nu ser vi fram emot att höstterminen 2021 startar för att välkomna både nya och gamla elever till sin nya fina skola.