Nu är Fornuddens nya skola invigd!

Torsdag 19 augusti 2021

Efter många års väntan har trollbäckenborna nu äntligen fått sin nya skola på plats. Fornuddens nya skolas placering och storlek har varit föremål för stor debatt under åren. Men nu står den fina skolan på plats. Och igår fick förväntansfulla elever börja sin första skoldag i sprillans nya lokaler.

– Äntligen står vi här nu med den här fina, moderna skolan. Vilken fantastisk skolmiljö och arbetsplats detta kommer att bli för våra elever och för vår personal, säger Åsa de Mander (L), vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

Fornuddens nya skola rymmer ca 750 elever från förskoleklass upp till årskurs 9. Byggnaden är tre våningar och är ca 12000 kvadratmeter stor. Skolan är väl genomtänkt med solceller på taket, så att skolan kommer kunna vara självförsörjande ett flertal månader om året. Ljuddämpande material, väl genomtänka färger och material och härliga hemvisten för de olika årskurserna.  Det här är verkligen en skola för framtiden med god pedagogisk planering och stimulerande lärmiljöer.

Utemiljön är något extra. Placeringen med väl tilltagen skolgård och hela den fantastiska Fornuddsparken framför är verkligen en fröjd för ögat. Här är verkligen en utemiljö som kommer att stimulera till lek och rörelse.

Ett vackert bibliotek möter eleverna precis innanför entrén. När böcker är tillgängliga och synliga så lockar det fler till läsning.

Fornuddens skolas nya matsal. Matsalen har ljuddämpande stolar och inredning för att hålla ner ljudnivån när många äter skollunch samtidigt.