Ny plan för kemikaliefria skolor och förskolor

Nu fasar vi ut skadliga ämnen i Tyresös skolor och förskolor

Måndag 30 augusti 2021

Idag finns det tyvärr fortfarande farliga kemikalier i våra barns vardag. Målet om en giftfri förskola och skola är viktigt, därför att vi måste minska barns exponering för skadliga kemikalier.  I barn- och utbildningsnämnden den 1 september kommer en handlingsplan för kemikaliefria förskolor och skolor att antas för att påskynda arbetet.

Att fasa ut ämnen som är särskilt skadliga, som tex hormonstörande och cancerframkallande ämnen är prioriterat. Liksom ämnen som är allergiframkallande. Handlingsplanen ligger i linje med Agenda2030 (FN:s globala mål, som ofta kallas de globala målen eller de globala målen för hållbar utveckling) och har arbetats fram utifrån Naturskyddsföreningens projekt Giftfri förskola.

I handlingsplanen finns åtgärder för att hjälpa kommunens förskolor och skolor att bli mer kemikaliesmarta. Det kan handla om att rutiner för dammsugning, vädring och handtvätt. Men även utrensning av vissa läromedel, leksaker och material som tyvärr innehåller giftiga kemikalier. På längre sikt behövs gamla PVC-golv och möbler bytas ut. Man behöver också se över upphandlingsavtal, hur och vilka material som används vid renoveringar och ombyggnationer.

Handlingsplanen riktar sig mot alla kommunala förskolor och skolor i Tyresö kommun, men även fristående förskolor och skolor kan med fördel ta del av den och jobba mot den.

Skadliga kemikalier, särskilt i barns miljö, måste fasas ut så snabbt som möjligt. Våra barn och elever förtjänar en hälsosam miljö att vistas i för ett långt och hälsosamt liv. Nu säkerställer vi att vi rensar ut leksaker, material och förbrukningsvaror som inte håller måttet och ersätter dem med mer giftfria alternativ. Att skydda våra yngsta invånare från skadliga ämnen är viktigt för oss, och det är viktigt för miljön. Så länge vi använder och tillverkar produkter som innehåller farliga kemikalier, så kommer de förr eller senare hamna i naturen och i våra grundvatten. Det är inte hållbart och det är inte heller försvarbart, då jorden bara är till låns, säger Åsa de Mander (L), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden.